Massa
Hoe zwaar mag een camper zijn? Welk rijbewijs hoort daarbij? Er is grote onduidelijkheid over 3.500 kg en rijbewijs. Een enkele vraag van een beginnende camperaar op Facebook levert honderden reacties op. De vraag is te laat gesteld, want de camper is al gekocht. De antwoorden zijn vaak niet (helemaal) correct. In ons boek "Dus u wilt een camper?" gaan wij uitgebreid in op gewicht en rijbewijs. We proberen het hier kort te houden.
​De massa begrippen
De technische maximum massa (F1 op de kentekencard) is door de camperfabrikant als laatste fabrikant in het fabricageproces van de camper vastgesteld. Het gaat overigens niet alleen om de massa van de hele camper, maar ook de maximum technische massa’s per as, per velg en per band. De ingenieur van de fabriek heeft uitgerekend, dat je tot die technische maximum massa veilig kunt beladen en rijden.
De toegestane maximum massa (F2 op de kentekencard) wordt door RDW vastgesteld. De maximum toegestane massa is gelijk of lager dan de technische maximum massa.
In de camperbladen en de folders van fabrikanten wordt ook nog de massa rijklaar genoemd. Dat begrip mag je weer vergeten. Voor de homologatie van een nieuw model wordt een uiterst kale camper door de fabrikant gewogen. Natuurlijk komt er een luifel op, moet er mogelijk een reserveband mee, een grote extra gasfles, een satellietschotel, gaan er elektrische fietsen achterop en camperen de meeste mensen met een partner en soms met (klein)kinderen. Dat wordt allemaal niet meegewogen. Als de politie je aanhoudt wordt alleen gekeken naar het feitelijk gewicht, de massa op de weegbrug en dat wordt afgezet tegen F1 en F2 op de kentekencard. Punt uit.
Wij praten over de massa vakantieklaar©. Zie verderop.
Personenauto of vrachtauto?
Een camper is meestal op Fiat Ducato gebouwd en staat dan op het kentekenbewijs als M1 te boek, een personenauto. Een enkele tot camper omgebouwde bus of vrachtauto heeft bus of vrachtauto op het kentekenbewijs staan.
Het blijft voor de gewone campers M1 als RDW de toegestane maximum massa hoger of lager dan 3.500 kg bepaalt. Bij een hogere toegestane maximum massa dan 3.500 kg wordt de camper dus niet ineens een vrachtauto of bus. De toegestane maximum massa kan overigens ook bijvoorbeeld 3.300 kg zijn (sommige halfintegralen en buscampers).
De grens 3.500 kg toegestane maximum massa (F2) is van belang voor het vereiste rijbewijs. < 3.500 kg is rijbewijs B, > 3.500 kg is rijbewijs C1 (vrachtauto tot 7.500 kg) of C (vrachtauto vanaf 3.500 kg). De chauffeur hoeft niet met tachograaf te rijden en ook niet te beschikken over code 95. Je rijdt immers niet beroepsmatig.
Totaalgewicht en gewicht per onderdeel
De politie toetst in een voorkomend geval de feitelijke massa op de (mobiele) weegbrug aan de technische en toegestane maximum massa volgens de kentekencard. Dus niet alleen per camper maar mogelijk ook per as, velg en band. Een voorbeeld: voor een koopje aangeschafte prachtige lichtmetalen velgen moeten de massa per wiel ook kunnen verdragen. Wat betekent dat?
-
overschrijding van de toegestane maximum massa van 3.500 kg met rijbewijs B is goede rijbewijs, maar boete en mogelijk afladen wegens overbelading van voertuig of as/velg/band
-
overschrijding van de toegestane maximum massa van > 3.500 kg (bijvoorbeeld F2 4.500 kg) met rijbewijs B is verkeerde rijbewijs en boete en mogelijk afladen wegens overbelading van voertuig of as/velg/band
-
overschrijding van de toegestane maximum massa van > 3.500 kg met rijbewijs C1/C is goede rijbewijs, maar boete en mogelijk afladen wegens overbelading van voertuig of as/velg/band.
Verkeersregels verschillen per land
Elk land heeft weer eigen regels. In Nederland mag een camper met een toegestane maximum massa > 3.500 kg gewoon 130 km/u rijden als een gewone personenauto het ook mag, in Duitsland mag je niet inhalen als vrachtauto’s het ook niet mogen en mag je maximaal 100 km/u op de Autobahn, in Frankrijk geldt dat op de autoroute ook maar is het 110 km/u, in Hongarije 80 km/h en ga zo maar door. Wie wil trouwens zo snel rijden? Het energieverbruik per km neemt immers bij hogere snelheden kwadratisch toe met de snelheid.
Tol in het buitenland
Nog een dingetje, de tol in Europa is niet eenduidig geregeld. Een camper met een toegestane maximum massa > 3500 kg heeft voor het verkeren in sommige landen (Zwitserland) of het rijden op auto(snel)wegen geen vignet nodig maar een GO-Box (Oostenrijk), Premid-box (Tsjechië), Leistungsabhängige Schwerverkehrsabgabe (Zwitserland) en ga zo maar door.
4.250 kg, de Rijbewijsrichtlijn
Maar het gaat toch allemaal veranderen met de nieuwe „Rijbewijsrichtlijn” van de Europese Commissie van 2024? Ja en nee. Als de Nederlandse wetgever de wet overeenkomstig gaat aanpassen kunnen campers met een toegestane maximummassa van 4.250 kilogram met een B-rijbewijs worden gereden, ongeacht of het een elektrisch of een brandstof (diesel!) aangedreven voertuig betreft. Dat wetgevingsproces duurt een paar jaar. Maar dat betekent niet, dat een camper met een technische maximum massa van bijvoorbeeld 3.500 kg of 3.680 kg ineens op 4.250 kg kan worden gezet. De ingenieur heeft vanwege de veiligheid een grens getrokken. De technische maximum massa van het voertuig moet dus wel de ruimte bieden. En nieuwe campers? Wat gaan de fabrikanten doen? De Rijbewijsrichtlijn betekent „maar” 750 kg extra. Zwaarder materieel betekent in de regel goedkoper fabriceren. Wat blijft er feitelijk over voor de koper?
Massa vakantieklaar©
Om die reden zouden de Europese Commissie en de wetgever wat mij betreft nog een regeling moeten treffen: een nieuwe camper wordt bij de homologatie gewogen met alle personen waar een veiligheidsgordel voor aanwezig is, gevulde tanks, gevulde koelkast, luifel, satellietschotel, genormeerde bagage voor iedere persoon, fietsen (e-bikes), et cetera. Dus met alles wat een camperaar eigenlijk altijd meeneemt of mee kan nemen. Een realistische massa rijklaar en anders geen homologatie. De massa vakantieklaar©! Toch?
Te zwaar en de verzekering?
Een ongeval zit in een klein hoekje. Mogelijk dat een boete volgt als "te zwaar" wordt vastgesteld. Het gaat niet alleen over het strafrecht. De verzekeraar kan moeilijk doen. In sommige polisvoorwaarden is de toegestane maximum massa de bovengrens, in andere de technische. Als er een causaal verband wordt vastgesteld tussen "te zwaar" en het ongeval is de boot aan. De verzekeraar betaalt mogelijk niet ui. De kosten kunnen giga zijn. Je kan het maar beter voor elkaar hebben.
​
De weegbrug
Een keer een ritje met je beladen camper langs een weegbrug is trouwens niet zo gek. Weeg dan de hele camper en een afzonderlijke as en eventueel per wiel en kijk dan nog eens naar F1 en F2 van je kentekencard en het handboek van je voertuig. het overschrijden van F2 is niet fijn (kans op boete en uitladen), overschrijden van de F1 grens is natuurlijk een brug te ver. De technische maximum massa gaat immers over de veiligheid.
Lees „Dus u wilt een camper?”: www.dusuwilteencamper.nl, bibliotheken, ANWB-vestigingen, boekhandel.
​